|
NA CZYM TO POLEGA? Najwyższy poziom wyciszenia wnętrza kabiny pojazdu można osiągnąć jedynie poprzez kompleksowe wygłuszenie (wytłumienie oraz akustyczne odizolowanie i wyciszenie) wszystkich kluczowych elementów nadwozia i wnętrza, montując na te elementy warstwowo (w miarę możliwości i dostępnego miejsca) dwa lub trzy różne rodzaje najbardziej skutecznych materiałów najwyższej klasy, gdzie każdy z nich posiada inne właściwości akustyczne, działa w innym zakresie częstotliwości i spełnia inną rolę. Są nimi:
wysoko efektywne materiały antywibracyjne tłumiące drgania i rezonanse elementów nadwozia oraz dodatkowo izolujące wnętrze od zewnętrznego hałasu - wysokiej jakości maty na bazie butylu, aluminium i polimerów o możliwie najwyższej wartości współczynnika pochłaniania drgań MLF (np. najskuteczniejsze i zarazem najlżejsze maty tłumiące klasy Premium),
piankowe izolacje-bariery dźwiękowe o strukturze zamkniętych komórek, blokujące przedostawanie się hałasu drogowego do wnętrza kabiny oraz dodatkowo termicznie izolujące wnętrze przed nadmiernym nagrzewaniem i szybkim wychładzaniem (np. lekkie i wodoodporne maty termo-akustyczne na bazie spienionej gumy kauczukowej lub polietylenu),
miękkie, porowate materiały pochłaniające dźwięk o strukturze otwartych i częściowo zamkniętych komórek, które oprócz właściwości dźwiękochłonnych, jednocześnie pełnią też rolę przekładek amortyzujących i tłumiących rezonanse plastikowych elementów tapicerki oraz redukują trzeszczenie i skrzypienie tych elementów (np. wysokowydajne poliuretanowe pianki dźwiękochłonne o dużej gęstości, maty wyciszające na bazie włókniny).
Zwracamy na to szczególną uwagę, ponieważ maksymalnie skuteczne wyciszenie samochodu z wykorzystaniem najbardziej wydajnych materiałów nie jest tanie. Często na rynku można się zetknąć ze sporo tańszymi ofertami tego rodzaju usług, gdzie zazwyczaj cały proces "niby wyciszania" (a raczej tylko oklejania) auta rozpoczyna się i zarazem kończy jedynie na pierwszym punkcie tego, p czym piszemy wyżej. Przy czym, nawet to absolutne minimum jest wykonywane z zastosowaniem najtańszych, małoefektywnych materiałów o niewielkiej grubości, dla których często nie można nigdzie odnaleść żadnych parametrów określających ich skuteczność. Zazwyczaj nie ma też żadnych informacji na temat rodzaju, ilości oraz grubości zastosowanych warstw materiałów tłumiących i wyciszających, co ma bardzo duży wpływ (nawet kilkukrotny) na ostateczną cenę tego rodzaju usług. Więcej na temat naszej oferty znajduje się w cenniku (na dole tej strony).
W naszych usługach stosujemy zasady najbardziej skutecznego wykorzystania materiałów, opracowane przez ich producentów:

SKUTECZNOŚĆ MATERIAŁÓW TŁUMIĄCYCH Podczas wyciszania samochodu, pożądany efekt uzyskuje się poprzez izolację akustyczną jego wnętrza od zewnętrznych hałasów oraz przede wszystkim poprzez zmniejszenie (wytłumienie) amplitudy mechanicznych drgań metalowych elementów karoserii i kabiny samochodu, które są częściowo źródłem oraz największym nośnikiem hałasu potęgującym jego odczuwalność wewnątrz pojazdu. W tym celu, na elementy nadwozia aplikuje się elastyczne i lekko sprężyste materiały (np. maty na bazie butylu), w strukturze których występują duże straty energii mechanicznej spowodowane wewnętrznym tarciem. W wyniku tego, energia drgań jest absorbowana przez materiał tłumiący i zamieniana w nim na ciepło. Zdolność danego materiału do pochłaniania energii drgań mechanicznych zależy od wielu czynników, w tym między innymi od jego konstrukcji, składu chemicznego, wagi, grubości, itp. Określa to współczynnik stratności mechanicznej (Mechanical Loss Factor - MLF), który jest jednym z ważniejszych parametrów, na jaki powinno się zwracać uwagę podczas wyboru materiałów tłumiących drgania. Aby wyraźnie odczuwalnie zredukować hałas i wibracje wewnątrz pojazdu, należy wybierać materiały o możliwie najwyższej wartości współczynnika stratności mechanicznej (minimum 0,25 i więcej). Podczas wytłumiania elementów karoserii samochodowej, ważna jest także możliwie niska waga materiału tłumiącego, co zazwyczaj nie idzie w parze z najwyższą skutecznością tłumienia. Należy więc szukać najkorzystniejszego kompromisu pomiędzy wysoką wartością współczynnika MLF, przy jednocześnie możliwie najniższej wadze materiału. W praktyce, najczęściej jest to osiągalne jedynie przy zastosowaniu najwyższej jakości materiałów tłumiących renomowanych producentów (np. maty CTK z najwyższej serii Premium). Jest to jedynie pierwszy, ale niezbędny etap prac. Na w ten sposób przygotowane podłoże, należy aplikować jak najbardziej wydajne, specjalistyczne materiały izolujące/blokujące hałas i pochłaniające dźwięk w odpowiednim dla danego obszaru nadwozia paśmie częstotliwości.
SKUTECZNIEJ CZY TANIEJ? Maksymalnego efektu wyciszenia wnętrza samochodu, niestety, nie da się osiągnąć półśrodkami, np. wygłuszając jedynie miejscowo 2-4 elementy nadwozia lub stosując tanie, a więc najczęściej też mniej skuteczne materiały. Poza niezbyt efektywnie zainwestowanymi pieniędzmi, jedyną wyraźnie odczuwalną różnicą po zastosowaniu takich materiałów, może być dosyć spore zwiększenie wagi pojazdu, niewspółmierne do osiągniętego efektu końcowego. Mając to na uwadze, oferowane przez nas usługi wyciszania samochodów są wykonywane z zastosowaniem wyłącznie markowych materiałów o najwyższej jakości. W większości są to materiały klasy Premium, które charakteryzują się najwyższą skutecznością działania (tłumienia i wyciszenia) przy możliwie najniższej wadze w przeliczeniu na 1 m2 powierzchni. Niestety, materiały tej klasy nie należą jednak do tanich. Tym bardziej, że w celu osiągnięcia najlepszego efektu wyciszenia, w miejscach najbardziej narażonych na hałas (podłoga, nadkola, bagażnik) stosujemy najgrubsze, czyli najdroższe wersje mat Premium. Natomiast cieńsze i zarazem najlżejsze na rynku maty klasy Premium są aplikowane na mniej ważne i unoszone elementy nadwozia (klapa bagażnika, maska silnika). Przed wyborem oferty dotyczącej wyciszenia samochodu, Klient powinien odpowiedzieć sobie na pytanie, czy na serio chce zainwestować w wyraźnie odczuwalną redukcję hałasu wewnątrz kabiny, czy może tylko ma zamiar na próbę wykleić kilka elementów nadwozia tańszymi materiałami o niższej skuteczności, licząc na to, że "być może coś się poprawi". Na pewno "coś się poprawi", ale raczej nie na bardzo satysfakcjonującym poziomie. Klient płaci - Klient decyduje. My jesteśmy w stanie zrealizować zarówno jedną, jak i drugą opcję. Jednak za dobry efekt końcowy możemy wziąć odpowiedzialność tylko w przypadku skorzystania z zaproponowanych przez nas rozwiązań i realnie sprawdzonych materiałów bez oszczędności obniżających jakość.
DOKUMENTACJA ZDJĘCIOWA I POMIARY NATĘŻENIA HAŁASU Klient może otrzymać zdjęcia prezentujące materiały zastosowane podczas poszczególnych etapów usługi wyciszania jego samochodu. Musi to jednak zgłosić wcześniej, jeszcze przed rozpoczęciem pracy w jego pojeździe. W przypadku dokumentowania na bieżąco poszczególnych etapów wyciszania pojazdu, wzrośnie koszt oraz czas wykonania tej usługi. Przy zaawansowanych instalacjach wyciszających obejmujących wszystkie lub większość elementów nadwozia, istnieje możliwość zamówienia dodatkowej usługi wykonania pomiarów natężenia hałasu wewnątrz kabiny przed oraz po wykonaniu usługi wyciszenia pojazdu.
GALERIA ZDJĘĆ z wybranych prac - kliknij tutaj >>>
Więcej informacji można uzyskać kontaktując się z naszym działem handlowym lub serwisem montażowym: Tel. 17 857-58-30 lub 17 857-58-31 E-mail: sklep@essa24.pl , serwis@essa.com.pl
|